HISTORIE

 Renovatie van de REGINA VLIELAND  door Ruud de Koning en Joke Nakken


de NEURUPPIN in 1978

In 1977 en1978 worden in totaal tien houten kotters gehaald uit Wismar (Dld).   Ruud de Koning was een van de schippers.

Op deze foto is hij te zien op de UEK 65 (de huidige REGINA VLIELAND), in Cuxhafen, tijdens de reis van Wismar naar Harlingen.

Deze houten kotter is gebouwd in Damgarten in 1949.

Tot 1978 was ze een vissersschip, de UEK 65 uit Uekermünde, onder de naam NEURUPPIN.

 Deze zogenaamde Oostzee-kotters zijn befaamd om hun zeewaardigheid en Ruud genoot van het varen met deze schepen.

Het duurde nog tot  1990 voordat hij deze kotter kon bemachtigen. Hij gaf haar de naam REGINA VLIELAND.

In 1991  ontmoette hij zijn huidige echtgenote, de op Vlieland woonachtige schilderes Joke Nakken,

 die tot zijn grote geluk eenzelfde passie ontwikkelde voor dit schip.

 In 1992 werd er eerst een nieuwe motor en nieuwe brandstoftanks ingebouwd.

Omdat haar thuishaven het eiland Vlieland was, kon er veelvuldig op zee gevaren worden.

In 2001  besloten Ruud en Joke tot de ombouw van viskotter naar zeilschip.

 Ook wilden ze alle stalen onderdelen bovendeks  vervangen door hout.

 Hiervoor werd twee kilometer teak gekocht, afkomstig van een gesloopte mijnenveger. Het mooiste Birmateak !

 Het gebruiksklaar maken van dit teakhout was heel veel werk, maar het loonde de moeite,

 want hiervan konden de verschansing en alle opbouwen bovendeks gemaakt worden.

Dit gebeurde in delen, zodat de REGINA er soms wat eigenaardig uitzag.

Hieronder volgt een fotoverslag over deze renovatie, die duurde van 2001 t/m 2014.

In de jaren 2001 t/m 2003 werd het hele onderwaterschip opnieuw gebreeuwd en waar nodig van nieuwe gangen voorzien.

Dit gebeurde op de Bültjer Bootswerft in Ditzum.

 

 

 

2001.......bakboordzijde 

2003.......stuurboordzijde.  

Omdat de wegeringen en de nodige spanten vernieuwd werden, moest de REGINA de loods in. 

De oude stalen masten werden voor dit doel gesloopt!

De oude verschansing met het roestige stalen potdek werden ook meteen afgevoerd! 

 

Nieuwe wegeringen en hulpspanten.

Daarna de dekbalken en het dek kon weer dicht!

  2004...............  De REGINA VLIELAND zonder verschansing en masten.

2004......nadat het oude Birma teakhout de nodige krab-, schaaf- en propbehandelingen had ondergaan, was het 

geschikt om er, o.a. de stutten voor de verschansing van te maken. 

   2005.. .....Het begin van de nieuwe verschansing               

2006..............een nieuwe boeg met 5 meter lange boegspriet !

Ook werd onderin het schip een zwaar mastspoor aangabracht, waarop de fokkemast kon worden geplaatst.

Dit mastspoor is 26 cm. dik en 30 cm. breed en een meter of 6 lang.

 

De nieuwe fokkemast ligt klaar!

              de fokkemast wordt geplaatst                                                                 terug naar Vlieland .......als zeilschip!            

2007...........de puntjes op de i !

2007........de verschansing werd verder afgebouwd.

2008..........voordat de oude stuurhut van het schip werd verwijderd, moest eerst het interieur worden afgebroken..

Dit hield in het totale besturingssysteem, de motorbediening, de navigatie en de elektriiciteitkast!

2009..................De oude stalen stuurhut gaat eraf. Deze woog vier ton!

De nieuwe teak dekbalken, die Ruud had gemaakt, worden aan boord gebracht.

Nu kon het midden en achterschip van nieuwe dekbalken voorzien worden.

                                 2009.....   het opbouwen van het nieuwe dekhuis                                                                             

        2010.... de stuurstand staat nu buiten op de achterpiek                                                                      met het prachtige oude houten stuurwiel

Het interireur van het dekhuis kon worden ingebouwd                                           Een nieuwe elektriciteitskast

    2011...het silhouet van de REGINA VLIELAND met de nieuwe fokkemast en het nieuwe dekhuis

Februari 2011........de grote mast werd opgehaald uit Akkrum, hij was afkomstig van een skütsje en 16 meter lang.

 

Zomer 2011 sleepte Ruud deze mast over de Noordzee mee naar de Bültjerwerf in Ditzum Duitsland, 

 

najaar 2011.......de spanten van de kont en de achtersteven zelf werden vernieuwd,

 daarna werd de REGINA weer voorzien van nieuwe gangen!

 

 

 

eenmaal  in de verf, was de prachtige vorm van het onderwaterschip goed zichtbaar.

 

 

en zoals Ruud altijd zegt:

wat een schip !

 

.........dat mensenhanden zoiets moois kunnen maken!

ondertussen heeft Ruud de grote mast klaargemaakt, met alles erop en eraan.

               voorjaar  2012..........  de grote mast wordt geplaatst!

            

                                                                                       

2012................... een tweemaster !

Ruud en Joke zijn heel blij met het resultaat !

Nadat Ruud het interieur had afgebouwd, maakte hij nog een paar bakskisten en bekleedde hij de opbouwtjes met teak. Ook maakte hij gieken en overlopen voor de zeilen en tenslotte kreeg de REGINA VLIELAND in 2014 een fraaie, verhoogde verschansing op het achterpotdek!