HISTORIE

 zeezeilen

met de houten tweemaster

REGINA  VLIELAND

           


 Renovatie van de REGINA VLIELAND  door Ruud de Koning en Joke Nakken


de NEURUPPIN in 1978

In 1977 en1978 worden in totaal tien houten kotters gehaald uit Wismar (Dld).   Ruud de Koning was een van de schippers.

Op deze foto is hij te zien op de UEK 65 (de huidige REGINA VLIELAND), in Cuxhafen, tijdens de reis van Wismar naar Harlingen.

Deze houten kotter is gebouwd in Damgarten in 1949.

Tot 1978 was ze een vissersschip, de UEK 65 uit Uekermünde, onder de naam NEURUPPIN.

 Deze zogenaamde Oostzee-kotters zijn befaamd om hun zeewaardigheid en Ruud genoot van het varen met deze schepen.

Het duurde nog tot  1990 voordat hij deze kotter kon bemachtigen. Hij gaf haar de naam REGINA VLIELAND.

In 1991  ontmoette hij zijn huidige echtgenote, de op Vlieland woonachtige schilderes Joke Nakken,

 die tot zijn grote geluk eenzelfde passie ontwikkelde voor dit schip.

 In 1992 werd er eerst een nieuwe motor en nieuwe brandstoftanks ingebouwd.

Omdat haar thuishaven het eiland Vlieland was, kon er veelvuldig op zee gevaren worden.

In 2001  besloten Ruud en Joke tot de ombouw van viskotter naar zeilschip.

 Ook wilden ze alle stalen onderdelen bovendeks  vervangen door hout.

 Hiervoor werd twee kilometer teak gekocht, afkomstig van een gesloopte mijnenveger.

 Het gebruiksklaar maken van dit teakhout was veel werk, maar loonde de moeite,

 want hiervan konden de verschansing en alle opbouwen bovendeks gemaakt worden.

Dit gebeurde in delen, zodat de REGINA er soms wat eigenaardig uitzag.

Hieronder volgt een fotoverslag over deze renovatie, die duurde van 2001 t/m 2014.

In de jaren 2001 t/m 2003 werd het hele onderwaterschip opnieuw gebreeuwd en waar nodig van nieuwe gangen voorzien.

Dit gebeurde op de Bültjer Bootswerft in Ditzum.

 



  2004...............  De REGINA VLIELAND zonder verschansing en masten.

   2005.. Het begin van de nieuwe verschansing               2006..  een nieuwe boeg met 5 meter lange spriet en een nieuwe houten fokkemast

              de fokkemast wordt geplaatst                                                                     2007...... de REGINA kan zeilen!   

2009..................De oude stalen stuurhut gaat eraf. Deze woog vier ton!

                                                                            2009.....   het opbouwen van het nieuwe dekhuis                                                                             

              2010.... de stuurstand staat nu buiten op de achterpiek                                                                 met het prachtige oude houten stuurwiel

                                              2011...het silhouet van de REGINA VLIELAND met de nieuwe fokkemast en het nieuwe dekhuis

de grote mast ligt klaar

                                                                                  2012......................de grote mast wordt geplaatst.                                                                                         

2012................... tweemaster !

Nadat Ruud het interieur had afgebouwd, maakte hij nog een paar bakskisten en bekleedde hij de opbouwtjes met teak. Ook maakte hij gieken en overlopen voor de zeilen en tenslotte kreeg de REGINA VLIELAND in 2014 een fraaie, verhoogde verschansing op het achterpotdek!